Marketing en publiekszaken

Fanbase
In 2018 trok het VGM
2.161.160 bezoekers, waarvan de grootste groep (ruim 15%) Nederlands was. Het aandeel jongeren onder de 18 jaar steeg. Het stimuleren van de online ticketverkoop met aanvangstijd vertaalde zich in een optimale spreiding van de bezoekers over de dag en het verdwijnen van de rijen voor ons museum op het Museumplein. De betrokkenheid van de liefhebbers van het VGM is groot. Dat blijkt jaar in jaar uit niet alleen uit de bezoekersaantallen, maar ook uit de interesse voor onze online uitingen, die het afgelopen jaar explosief toenam.
Wereldwijd heeft het museum de meest betrokken fanbase op Facebook en Instagram. Op Instagram verdubbelde het aantal volgers naar ruim 900.000 en het engagement groeide exceptioneel van 4 naar 9,1 miljoen. Twitter telt ruim 1,6 miljoen fans en onze Facebookpagina’s hebben gezamenlijk meer dan 4,7 miljoen volgers. Niet eerder werd de website van het museum zo vaak bezocht: meer dan 6,7 miljoen keer. De belangstelling betrof vooral Van Gogh & Japan, de campagne Van Gogh belicht: de brieven, de samenwerking met modemerk Vans en de 165ste
verjaardag van Van Gogh op 30 maart 2018, die werd gevierd met onder meer de #VanGoghCelebrates-actie en de oprichting van een inspiratie-community op Facebook: Van Gogh Inspires.
Samen met het Museum of Modern Art, het Louvre, het Metropolitan Museum of Art en de Saatchi Gallery vormt het VGM de internationale socialmedia-top vijf van musea. Die sterke positie werd onderstreept door de toekenning van
The Best Social Award voor #SunflowersLIVE: de virtuele tentoonstelling waarin vijf Zonnebloemen-schilderijen die zich verspreid bevinden over de wereld – in Amsterdam, Londen, München, Philadelphia en Tokio – op een sprankelende manier op Facebook werden samengebracht. #SunflowersLIVE werd in 2018 verkozen tot meest innovatieve socialmediaproject.