Aanwinst

Pissarro
Met de aankoop van 91 prenten van Camille Pissarro heeft het VGM zich verzekerd van een prachtige aanwinst op het gebied van de impressionistische prentkunst. Pissarro geldt als een vooraanstaand, productief en inventief vertegenwoordiger van het genre. Onderzoek en experiment stonden bij hem voorop; het maakproces vond hij belangrijker dan het resultaat. Van elke voorstelling maakte hij verschillende versies met behulp van uiteenlopende materialen en technieken. Zo werkte hij met staalborstels, schuurpapier en de koperen plaatjes van de daguerreotypie. In de aangekochte verzameling, die een goed overzicht vormt van het grafische oeuvre van de kunstenaar, bevinden zich talloze unieke en gewilde werken, waaronder een zelfportret van de kunstenaar dat herinnert aan het zelfportret van de oude Rembrandt. Voor Van Gogh was Pissarro, die hij ‘Père Pissarro’ noemde, een grote inspiratiebron. De aankoop werd mogelijk gemaakt met steun van de BankGiro Loterij en de Vincent van Gogh Stichting, en dankzij de bijdragen van de leden van The Yellow House. Een selectie van de prenten was van 1 maart t/m 26 mei 2019 te zien in het museum.