Verslag van de directie

Videoverslag: Van Gogh leeft

2018 in vogelvlucht

We kijken terug op een mooi en succesvol jaar. In 2018 trok het Van Gogh Museum (hierna: VGM) 2.165.000 bezoekers, waarvan de grootste groep Nederlands was. Het aandeel jongeren onder de 18 jaar steeg. Het stimuleren van de online ticketverkoop met aanvangstijd vertaalde zich in een optimale spreiding van de bezoekers over de dag; 2018 werd het jaar dat de beruchte rijen voor het VGM verdwenen. Dit leidde tot een mooie stijging in tevredenheid van onze bezoekers; de Net Promotor Score groeide van 58 in 2017 naar 63 in 2018.

De eerste helft van 2018 stond in het teken van Japan. De unieke tentoonstelling Van Gogh & Japan, waarvoor bruiklenen uit de hele wereld naar Amsterdam kwamen, belichtte op indringende wijze de bijzondere interesse van Vincent van Gogh voor een land waar hij nooit was geweest, maar dat hij kende van zijn eigen prentencollectie. Een gedetailleerde beschrijving van die collectie en haar geschiedenis werd zowel in een publicatie als online op de museumwebsite gepresenteerd. Met het digitaal ontsluiten van de verzameling Japanse prenten is een nieuw deel van Van Goghs erfenis toegankelijk geworden voor een wereldwijd publiek.

In 2018 was er hernieuwde aandacht voor de brieven van Van Gogh, onder meer met de campagne Van Gogh belicht: de brieven. De mooiste brieven zijn te lezen op de website van het VGM en te beluisteren via een podcastserie. Zo krijgt de rijke nalatenschap van Van Gogh naast een lokale en mondiale steeds meer een digitale dimensie, die de komende jaren verder zal worden uitgebouwd. Dat we op digitaal vlak resultaat boeken, blijkt uit de explosieve groei van de fanbase op social media. Op Facebook en Instagram heeft het VGM de meest betrokken volgers van de internationale museumwereld.

Hoe we in de nabije toekomst onze missie en visie ook in andere opzichten gestand gaan doen, staat beschreven in ons Strategisch Plan 2018-2020. Er is nog steeds groei mogelijk; nieuwe aandachtsgebieden blijven zich aandienen.

Tentoonstellingen

Van Gogh & Japan
Hoe veelzijdig, rijk en meeslepend de kunst van Van Gogh is, bleek weer bij Van Gogh & Japan (23 maart t/m 24 juni 2018), de blockbuster van 2018. Deze bijzondere tentoonstelling werd feestelijk geopend door koning Willem-Alexander, in aanwezigheid van Ingrid van Engelshoven (minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), Hiroshi Inomata (ambassadeur van Japan) en Jozias van Aartsen (waarnemend burgemeester Amsterdam). Van Gogh omringde zich met Japanse prenten, hij schilderde ze nauwgezet na en liet zich erdoor inspireren op het vlak van compositie, vorm, kleur, licht en belijning. Gaandeweg slaagde hij erin de Japanse verfijning te integreren in zijn eigen weerbarstige stijl. In de tentoonstelling was die ontwikkeling mooi te volgen. Een keur aan Japanse prenten was samengebracht met zo’n 60 schilderijen van Van Gogh, voor een deel bijzondere bruiklenen uit musea en particuliere collecties van over de hele wereld. Zo was Zelfportret met verbonden oor (1889, The Samuel Courtauld Trust, The Courtauld Gallery, Londen) voor het eerst sinds 1930 weer in Nederland te zien. Andere hoogtepunten waren Van Goghs Zelfportret (1888, Harvard Art Museums / Fogg Museum, Cambridge, MA) en De wiegster (Augustine Roulin) (1889, The Art Institute of Chicago). Van Gogh & Japan werd lovend ontvangen in de (inter)nationale pers, en haalde zelfs de voorpagina van The New York Times. De expositie trok circa 430.000 bezoekers in Nederland en had een van de hoogste bezoekerswaarderingen. De drie locaties in Japan (Tokio, Kyoto en Sapporo) werden bezocht door in totaal 750.000 bezoekers.

Zijne Majesteit de Koning, onderzoeker Louis van Tilborgh en directeur Axel Rüger | Foto: Jan-Kees Steenman Zijne Majesteit de Koning, onderzoeker Louis van Tilborgh en directeur Axel Rüger | Foto: Jan-Kees Steenman

Opening Van Gogh & Japan | Foto: Jan-Kees Steenman Opening Van Gogh & Japan | Foto: Jan-Kees Steenman

Gauguin & Laval op Martinique
Voor het eerst waren ze op één tentoonstelling te bezichtigen: de schilderijen die Paul Gauguin en Charles Laval maakten tijdens hun gezamenlijke verblijf op het Caribische eiland Martinique. Het kleurrijke werk van de kunstenaarsvrienden, generatiegenoten van Van Gogh, was het onderwerp van Gauguin & Laval op Martinique (5 oktober 2018 t/m 13 januari 2019). De tentoonstelling gaf aanleiding tot een drietal drukbezochte gespreksbijeenkomsten, waar thema’s als kolonialisme, taal, kleur en beeldvorming aan de orde kwamen. De reeks was onderdeel van Van Gogh verbindt, een meerjarig leertraject waarin het museum onderzoekt hoe het relevanter kan worden voor jongvolwassenen (18-30 jaar) met een migratieachtergrond.

Van Gogh droomt
In de zomer openden we de verhalende installatie Van Gogh droomt. Een reis door zijn geest (27 juli t/m 13 januari 2019). De installatie nam de bezoeker mee naar het Zuid-Franse Arles, waar Van Gogh verbleef in de periode 1888-1889. De multimediale voorstelling van licht, geluid en kleur – met een veld van 900 handgemaakte glazen bloemen – nodigde de bezoeker uit zich te verplaatsen in het gevoelsleven van Van Gogh. Zo ontstond een emotioneel geladen beeld van wie hij was en hoe hij zijn omgeving beleefde.

De Mesdag Collectie
Parallel aan Van Gogh & Japan presenteerde De Mesdag Collectie (hierna: DMC) in Den Haag Mesdag & Japan. Het Verre Oosten verzameld (7 maart t/m 17 juni 2018). In dit Haagse museum, dat onderdeel is van de Stichting Van Gogh Museum, was de verzameling toegepaste Japanse kunst te zien van Hendrik Willem Mesdag en Sientje Mesdag-van Houten, variërend van samoeraizwaarden tot Satsoema-vazen. Ook werd geïllustreerd hoe het japonisme zijn sporen naliet in de Haagse kunst.
In het najaar volgde De zindering van de zee. Een eerbetoon aan Bas Jan Ader (14 september 2018 t/m 6 januari 2019), samengesteld door gastcurator Joanna De Vos. Centraal stonden de zee als motor van de verbeelding en de performance In Search of the Miraculous van Bas Jan Ader, die in 1975 verdween toen hij de Atlantische Oceaan over wilde zeilen. De tentoonstelling was een geslaagd voorbeeld van hoe hedendaagse kunst en 19de-eeuwse kunst kunnen samengaan en aanleiding kunnen geven tot nieuwe accenten en invalshoeken.

2018 in cijfers - Van Gogh Museum

2.161.160 bezoekers
66.644 scholieren
meer dan 6,7 miljoen websitebezoeken
4,7 miljoen Facebook-volgers
ruim 900.000 Instagram-volgers
456 nieuwe aanwinsten bibliotheek
578 strekkende meter boeken verhuisd
194 evenementen en ontvangsten voor bijna 20.000 bezoekers
132 lessen over Van Gogh op focuswijkscholen

De zindering van de zee | Foto: Jan-Kees Steenman De zindering van de zee | Foto: Jan-Kees Steenman

Collectie en onderzoek

Van Goghs Japanse prenten
Tot de kerncollectie van het VGM behoren de vele Japanse prenten die Van Gogh tijdens zijn leven verzamelde. De beschrijving van die nalatenschap was aan een update toe. In 2018 verscheen het met de MGIP Award bekroonde boek Japanse prenten. De collectie van Vincent van Gogh, een mooie aanvulling op de catalogus bij Van Gogh & Japan. Auteurs Louis van Tilborgh, Chris Uhlenbeck en Shigeru Oikawa beschrijven niet alleen de samenstelling van de collectie, de invloed van de prenten op Van Goghs artistieke ontwikkeling en zijn fascinatie voor bepaalde motieven, zij nuanceren ook het beeld van de kunstenaar die verzamelde uit artistieke bevlogenheid. Het was Van Gogh in eerste instantie om de handel in de zeer populaire prenten te doen. Op www.vangoghmuseum.nl/japanseprenten is de complete collectie in hoogwaardige kleurenafbeeldingen te bekijken.

Tekeningen
Twee tekeningen konden dankzij uitgebreid wetenschappelijk onderzoek van het VGM worden toegevoegd aan het oeuvre van Van Gogh: De heuvel van Montmartre met steengroeve (1886), eigendom van de Van Vlissingen Art Foundation, en De heuvel van Montmartre (1886), een tekening uit onze eigen collectie waarvan eerder werd gedacht dat die niet van de hand van Van Gogh was. Een nauwgezette studie van onderwerp, stijl, techniek en materiaalgebruik op basis van nieuw vergelijkingsmateriaal maakte de toeschrijving mogelijk. Beide tekeningen waren te zien op de tentoonstelling Impressionism & Beyond. A Wonderful Journey (16 januari t/m 27 mei 2018) in Singer Laren.

Aanwinst

Pissarro
Met de aankoop van 91 prenten van Camille Pissarro heeft het VGM zich verzekerd van een prachtige aanwinst op het gebied van de impressionistische prentkunst. Pissarro geldt als een vooraanstaand, productief en inventief vertegenwoordiger van het genre. Onderzoek en experiment stonden bij hem voorop; het maakproces vond hij belangrijker dan het resultaat. Van elke voorstelling maakte hij verschillende versies met behulp van uiteenlopende materialen en technieken. Zo werkte hij met staalborstels, schuurpapier en de koperen plaatjes van de daguerreotypie. In de aangekochte verzameling, die een goed overzicht vormt van het grafische oeuvre van de kunstenaar, bevinden zich talloze unieke en gewilde werken, waaronder een zelfportret van de kunstenaar dat herinnert aan het zelfportret van de oude Rembrandt. Voor Van Gogh was Pissarro, die hij ‘Père Pissarro’ noemde, een grote inspiratiebron. De aankoop werd mogelijk gemaakt met steun van de BankGiro Loterij en de Vincent van Gogh Stichting, en dankzij de bijdragen van de leden van The Yellow House. Een selectie van de prenten was van 1 maart t/m 26 mei 2019 te zien in het museum.

Marketing en publiekszaken

Fanbase
In 2018 trok het VGM
2.161.160 bezoekers, waarvan de grootste groep (ruim 15%) Nederlands was. Het aandeel jongeren onder de 18 jaar steeg. Het stimuleren van de online ticketverkoop met aanvangstijd vertaalde zich in een optimale spreiding van de bezoekers over de dag en het verdwijnen van de rijen voor ons museum op het Museumplein. De betrokkenheid van de liefhebbers van het VGM is groot. Dat blijkt jaar in jaar uit niet alleen uit de bezoekersaantallen, maar ook uit de interesse voor onze online uitingen, die het afgelopen jaar explosief toenam.
Wereldwijd heeft het museum de meest betrokken fanbase op Facebook en Instagram. Op Instagram verdubbelde het aantal volgers naar ruim 900.000 en het engagement groeide exceptioneel van 4 naar 9,1 miljoen. Twitter telt ruim 1,6 miljoen fans en onze Facebookpagina’s hebben gezamenlijk meer dan 4,7 miljoen volgers. Niet eerder werd de website van het museum zo vaak bezocht: meer dan 6,7 miljoen keer. De belangstelling betrof vooral Van Gogh & Japan, de campagne Van Gogh belicht: de brieven, de samenwerking met modemerk Vans en de 165ste
verjaardag van Van Gogh op 30 maart 2018, die werd gevierd met onder meer de #VanGoghCelebrates-actie en de oprichting van een inspiratie-community op Facebook: Van Gogh Inspires.
Samen met het Museum of Modern Art, het Louvre, het Metropolitan Museum of Art en de Saatchi Gallery vormt het VGM de internationale socialmedia-top vijf van musea. Die sterke positie werd onderstreept door de toekenning van
The Best Social Award voor #SunflowersLIVE: de virtuele tentoonstelling waarin vijf Zonnebloemen-schilderijen die zich verspreid bevinden over de wereld – in Amsterdam, Londen, München, Philadelphia en Tokio – op een sprankelende manier op Facebook werden samengebracht. #SunflowersLIVE werd in 2018 verkozen tot meest innovatieve socialmediaproject.

Wachtgebied winterpiek 2017 | Foto: Jort Slingerland Wachtgebied winterpiek 2017 | Foto: Jort Slingerland

Wachtgebied zomerpiek 2018 | Foto: Jort Slingerland Wachtgebied zomerpiek 2018 | Foto: Jort Slingerland

Brieven
De erfenis van Van Gogh bestaat uit meer dan zijn schilderijen en tekeningen. Ook de indrukwekkende correspondentie van de kunstenaar behoort tot de collectie van het museum. Een selectie van 65 van die ruim 800 brieven, voornamelijk aan zijn broer Theo, is het afgelopen jaar in het Nederlands en Engels toegankelijk gemaakt op onze website: vangoghmuseum.nl/belicht. De site is anders dan de wetenschappelijke variant www.vangoghletters.org bedoeld voor een breed publiek: om in te grasduinen, passages te markeren en die vervolgens te delen op social media. Voor iedereen die Van Gogh beter wil leren kennen, als kunstenaar en als mens, vormen de brieven een belangrijke bron. Maar ook op zichzelf zijn ze lezenswaardig, inspirerend en ontroerend, omdat ze herkenbare, universele thema’s aansnijden.
De lancering van de interactieve website werd onder de
aandacht gebracht met de campagne Van Gogh belicht: de brieven. In samenwerking met Radiomakers Desmet kwam een podcastserie tot stand: Nederlandse acteurs, schrijvers en musici (onder wie Adriaan van Dis, Loes Luca, Akwasi en Nazmiye Oral) lazen favoriete passages voor uit de 140 jaar oude brieven en vertelden wat hen hierin raakt. Op verschillende plekken in het land werden citaten geprojecteerd; op het Museumplein en op straten die naar Van Gogh zijn genoemd. De podcastserie is gratis toegankelijk via www.vangoghmuseum.nl/podcast.

Merkpaspoort
Al onze activiteiten komen voort uit de constatering dat Van Goghs werk en zijn persoon nog altijd springlevend zijn. Die gedachte is leidend voor de wereldwijde communicatie van het VGM. Het VGM is een universal brand, en alle activiteiten en uitingen van het museum dragen bij aan de versterking van het merk. De woorden persoonlijk, ondernemend, echt en kleurrijk zijn niet voor niets typerend voor de merkpersoonlijkheid van het VGM. Die identiteit dragen we uit met een zogeheten guiding idea, in ons geval in de vorm van korte, actieve zinnen als: Van Gogh ontmoet, Van Gogh verbindt, Van Gogh reist. Ze geven aan wat we belangrijk vinden en wat we dóen als levendig, hedendaags museum dat continu in ontwikkeling is.
Afgelopen jaar hebben we deze basisprincipes vastgelegd in een merkpaspoort, Van Gogh leeft. Alles over het merk Van Gogh Museum, omdat we in weerwil van de veelsoortigheid van onze activiteiten herkenbaar en begrijpelijk willen zijn, zowel intern als extern. Het Merkpaspoort vertelt de medewerkers van het VGM wie we zijn, waar we voor staan en voor wie we er zijn, en bevat heldere richtlijnen voor het bewaken en promoten van onze merkidentiteit. Het Merkpaspoort is in de huisstijl vormgegeven en sluit daarmee het project rondom o
nze vernieuwde visuele identiteit af.

Loving Vincent

Tot in Hollywood reikt de roem van Van Gogh en zijn nalatenschap. Voor het VGM was de Oscarnominatie van Loving Vincent in de categorie ‘Best Animated Feature Film’ een memorabele gebeurtenis. Directeur Axel Rüger was op 4 maart 2018 aanwezig bij de feestelijke uitreiking van de Oscars in Californië, samen met regisseurs Hugh Welchman en Dorota Kobiela. De Oscar werd niet gewonnen, maar uit de reacties bleek dat de volledig handgeschilderde film bij velen favoriet was. Loving Vincent is een kunstwerk op zichzelf en een eerbetoon aan een kunstenaar die ook toekomstige generaties zal blijven inspireren.

Van Gogh Museum Enterprises

Pop-up tour
Het VGM blijft speuren naar innovatieve manieren om het leven en werk van Van Gogh wereldwijd onder de aandacht te brengen. Afgelopen jaar is de Van Gogh Museum Editions Pop-up tour gelanceerd. Deze interactieve tour doet om te beginnen vooraanstaande winkelcentra in de Verenigde Staten aan; in 2018 was de tour te zien in Philadelphia en Short Hills, voor 2019 staat Houston op het programma. Doel van de pop-up is de verkoop van de Van Gogh Museum Editions en de merchandise, om zo bij te dragen aan het genereren van inkomsten buiten het museum. Bijkomend voordeel is dat het Amerikaanse publiek kan kennisnemen van het oeuvre van Van Gogh aan de hand de Editions: 3D-replica’s van hoge kwaliteit die de originele werken heel dicht benaderen. De kleuren, het licht en de penseelstreek zijn zo getrouw mogelijk nagebootst. De Van Gogh Museum Editions Pop-up tour wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van Samsung, Takii en Desso.

Vans x Van Gogh Museum
Het VGM gelooft in de kracht van het eigen merk en versterkt dit graag samen met inspirerende partners: hedendaagse kunstenaars, sterke merken en organisaties die een meerwaarde toevoegen. Een geslaagd voorbeeld is de samenwerking met het iconische Amerikaanse merk Vans, die in 2018 leidde tot een exclusieve collectie van schoenen, shirts, hoodies en rugzakken met afbeeldingen van een selectie van meesterwerken en een aantal minder bekende werken van Van Gogh. De collectie Vans x Van Gogh Museum was bijzonder succesvol, de meeste items waren in een mum van tijd uitverkocht. Zo kreeg ‘Off the Wall’, de slogan van Vans, een nieuwe betekenis. Van Goghs schilderijen komen immers van de muur af, en vinden hun weg naar de straatcultuur op een eigentijdse, prikkelende manier.

Vans x Van Gogh Museum Vans x Van Gogh Museum

Strategisch Plan
Van Gogh ambieert. Strategisch Plan 2018-2020 is de titel van het nieuwe Strategisch Plan van het VGM, in navolging van het Strategisch Plan 2014-2017. Het plan is richtingbepalend voor de toekomst en vormt een leidraad voor het beleid en de activiteiten van het museum. Uitgangspunt bij alles wat we doen en nastreven blijft onverminderd onze missie: ‘Het Van Gogh Museum maakt het leven en werk van Vincent van Gogh en de kunst van zijn tijd toegankelijk en bereikt zoveel mogelijk mensen om hen te verrijken en te inspireren.’
Het VGM is toonaangevend, streeft naar excellentie en is inspirerend. Deze kernwaarden staan voorop in de bedrijfscultuur, de positionering van het museum in het internationale kunstlandschap, de uitvoering van de kernopdracht, de zakelijke bedrijfsvoering en de omgang met elkaar, onze bezoekers en onze partners wereldwijd. In de dagelijkse praktijk zijn de sectoren Museale Zaken, Publiekszaken, Bedrijfsvoering en Van Gogh Museum Enterprises BV (hierna: VGME) gezamenlijk verantwoordelijk voor het realiseren en het uitdragen van deze kernwaarden.
In Van Gogh ambieert is vastgelegd op welke ambities en aandachtsgebieden het museum in de komende jaren de focus legt, dwars door de organisatie heen, op maatschappelijk, kunsthistorisch, technologisch, bedrijfsmatig en commercieel gebied. Telkens met het oog op dezelfde drie marketingdimensies: lokaal, mondiaal en digitaal.
De horizon van dit Strategisch Plan reikt tot en met 2020, maar op de achtergrond dient zich al het jaar 2023 aan, waarin het VGM 50 jaar bestaat; een bijzonder jubileum voor het museum.

Privacywetgeving
Ook het VGM heeft te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG), die op 25 mei 2018 binnen de Europese Unie van kracht is geworden. Grofweg leidt deze nieuwe wetgeving enerzijds tot versterking en uitbreiding van privacyrechten en anderzijds tot meer verantwoordelijkheden voor organisaties. De omgang met persoonsgegevens en digitale informatie (IP-adressen, cookies) is aan strikte regels gebonden, onder meer om datalekken tegen te gaan. Organisaties moeten inzicht geven in de manier waarop zij data inzien, opslaan, bewaren, analyseren, combineren en verwijderen. Op vangoghmuseum.nl/nl/privacy is de privacyverklaring te lezen die wij hanteren voor bezoekers en andere relaties van wie wij persoonsgegevens vragen. Ook DMC kent zo’n verklaring, te vinden op demesdagcollectie.nl/nl/meer-over-het-museum/voorwaarden/privacy). Het VGM hecht aan een goede naleving van de AVG. Zo hanteren we in de samenwerking met andere partijen steevast een zogeheten verwerkersovereenkomst, opgesteld volgens de officiële AVG-richtlijnen. Daarnaast is in 2018 een privacy officer aangesteld en is een privacycommissie in het leven geroepen. Op gebied van marketingactiviteiten heeft er een audit plaatsgevonden door de Data Driven Marketing Association (DDMA), die het VGM een privacy waarborg heeft toegekend.

Informatieveiligheid
Niet alleen gegevens van anderen vragen om behoedzaam handelen, het is evenzeer zaak onze eigen bedrijfsinformatie en informatiesystemen afdoende te beschermen. De voortschrijdende technologische ontwikkelingen en digitalisering gaan gepaard met diverse risico’s en nieuwe vormen van cybercriminaliteit. Het VGM heeft het afgelopen jaar op verschillende manieren geïnvesteerd in het verbeteren van de informatieveiligheid in het bedrijf. Op basis van de internationale standaard voor informatiebeveiliging (ISO 27001) zijn (gedrags)kaders vastgesteld en maatregelen genomen. Onder medewerkers is met hulp van een klankbordgroep een bewustwordingsprogramma in gang gezet. Het museum heeft bovendien een informatieveiligheidscommissie in het leven geroepen. Die commissie adviseert de collega’s in het bedrijf en onderzoekt waar nodig hoe de informatieveiligheid kan worden verbeterd.

Nieuw kantoorpand
Eind januari 2018 is het nieuwe kantoorpand in gebruik genomen in de directe nabijheid van het VGM. Het prachtig gerenoveerde gebouw aan de Gabriël Metsustraat 8 deed oorspronkelijk dienst als de Nieuwe Huishoudschool, in 1907 ontworpen door J.H.W. Leliman. Veel originele elementen zijn bewaard gebleven. In de aankleding en de inrichting is, onder meer in het kleurgebruik, gepoogd een brug te slaan met de wereld van Van Gogh. Het resultaat – mét BREEAM duurzaamheidskeurmerk – is een hoogwaardige omgeving die past bij de status en de uitstraling van het museum en waar het prettig werken is.

Entree Gabriël Metsustraat 8 | Foto: Jan-Kees Steenman Entree Gabriël Metsustraat 8 | Foto: Jan-Kees Steenman

Verhuizing bibliotheek
Ook de bibliotheek van het VGM verhuisde naar Gabriël Metsustraat 8. Die neemt een centrale plek in in ons bedrijf, geheel naar de ideeën van Vincent Willem van Gogh, de neef van Vincent van Gogh en oprichter van het VGM. Daarmee heeft het nieuwe pand ook een publieke functie. De studiezaal, direct naast de entree gelegen, is voor belangstellenden vrij toegankelijk. De leeszaal is mede mogelijk gemaakt met een schenking van het Van Zadelhoff Fonds.

Awards

Video Seeing with a Japanese Eye Museums in Short Award
Informatie Specialist Anita Vriend Kress Award to European Librarians van de Samuel H. Kress Foundation
Facebook-livestreams #Sunflowers LIVE AVICOM award en The Best Social Award
Publicatie Japanse prenten. De collectie van Vincent van Gogh MGIP Award
Toegankelijkheid Plaquette van de Zonnebloem
Hoofd Marketing Cas Boland Digital Marketing Professional van het Jaar 2018
Film Loving Vincent Oscarnominatie
Sponsorcase Van Gogh bloeit: kijken op z’n Japans met Van Lanschot SponsorRing (brons)

Samenwerkingspartners

Van Gogh Europe
Van Gogh ambieert, inspireert, belicht, verbindt… Kortom: Van Gogh lééft. Over de hele wereld verdiepen mensen  jong en oud  zich vol overgave in zijn werk en leven. Die niet-aflatende belangstelling voor Van Gogh vormt de basis van ons bestaan en is telkens weer een bevestiging van onze missie. Maar het VGM staat niet alleen: Van Gogh Europe is een samenwerkingsverband van circa 30 instellingen in Nederland, België, Frankrijk en Engeland die samen de vele locaties waar Van Gogh woonde en werkte toegankelijk maken. Zo kunnen reizigers en vakantiegangers in de voetsporen van Van Gogh treden. Met veel plezier, zo bewees de vervolgcampagne van #FollowVanGogh op Facebook en Instagram.

Fondsenwerving

Record
Het kan niet vaak genoeg worden gezegd hoe belangrijk de gulle bijdragen van particulieren, sponsoren, zakelijke partners, fondsen en stichtingen voor ons zijn en hoe dankbaar we zijn voor hun giften en inspanningen. Zij maken tentoonstellingen als Van Gogh & Japan mogelijk, maar ook substantiële aankopen, bijzondere educatieve activiteiten en de Van Gogh Museum Editions Pop-up tour in de Verenigde Staten. We zijn onze hoofdpartners de BankGiro Loterij en Van Lanschot, maar ook al onze andere partners, groot en klein, zeer erkentelijk voor hun steun.
De generositeit van de
BankGiro Loterij willen we in dit verband graag expliciet noemen. Tijdens het Goed Geld Gala 2018 op 20 februari in Singer Laren kregen het VGM, Rijksmuseum, Mauritshuis en Kröller-Müller Museum gezamenlijk een cheque van 7.259.052 euro uitgereikt. Daarnaast ontving het VGM een bijdrage uit geoormerkt werven van 124.144 euro.

We kijken terug op een mooi en succesvol jaar, waarin we wederom met veel plezier hebben samengewerkt, zowel intern als met onze vaste partners. De leden van de Vincent van Gogh Stichting, eigenaar van het grootste deel van de collectie van het VGM, willen we in het bijzonder bedanken voor hun steun en vertrouwen. We danken de Raad van Toezicht en de Raad van Advies voor hun betrokkenheid en inzet. En tot slot danken we alle medewerkers van het VGM voor hun enthousiasme en inspanningen, die tot een mooi jaar met tal van geslaagde activiteiten hebben geleid.

Axel Rüger

Adriaan Dönszelmann